Dåligt samvete

Adam sover inte särskilt mycket på dagen. Det har han aldrig gjort. Detta har ju sina positiva sidor då han i regel sover bra på natten. Han somnar i TV-soffan med oss och är sedan vaken bara en gång under vad som kan klassas som natt. Han äter under sen kväll, natt och sedan tidig morgon. Men på dagen. Han somnar i vagnen men det efter en ganska lång promenad. Han vaknar när vagnen står still eller vi kommer hem. Oftast powernappar han mest under dagen. 20 minuter här, 30 minuter där. De negativa sidorna av detta har jag sett sedan jag blev gräsänka.

Hemma finns det alltid saker att göra. Tvätta, diska, städa, laga mat, greja. Dessutom behöver ju jag också städas med jämna mellanrum. Efter maten tidigare i eftermiddags somnade han på mitt bröst. Slumrade lite jag med och lade sedan ner honom på soffan. Han sov. Satte mig vid datorn en stund. Han fortsatte sova och jag bestämde mig för att gå och ta en dusch. Lagom tills jag håller på och massera in inpackningen som ska sitta i tre minuter hör jag ett skrik. Vad gör man? Ja, inte lät jag inpackningen sitta i tre minuter i alla fall!

Jag får så dåligt samvete när jag grejar i hemmet medan Adam är vaken. Han ligger vanligtvis på sitt fårskinn på golvet eller sitter i babyskyddet och oftast är han nöjd. Sen sambon åkte är det så tyst här hemma trots att radion står på. Jag känner skuld för att jag inte pratar, gullar, busar och sjunger konstant för Adam. Jag är rädd för han skall tycka jag är tråkig, att jag inte stimulerar honom tillräckligt.

Självklart så leker och gosar jag med Adam. Flera timmar dagligen. Men eftersom han inte sover särskilt mycket så måste jag ju lämna honom ensam. Eller ensam och ensam, vi bor i en tvåa och han ligger i regel i vardagsrummet om jag inte vet med mig att jag ska vara länge i köket eller sovrummet, då tar jag med honom dit. Det handlar inte om att låsa in honom i ett rum och plocka fram honom först när det blir kväll. Det handlar om att kunna ta en dusch eller sitta vid datorn en stund utan dåligt samvete. Hur gör man?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej!

Visst kan man få lite dåligt samvete ibland men jag är nog neråt andra hållet. Att jag har dåligt samvete för att jag faktiskt unnar mig att göra andra saker också. Jag tror att det är viktigt att göra saker för sig själv (om det går) för då tror jag också att det blir så mycket bättre när man är med barnen!



Min lilla jonh sover ganska mycket fortfarande i i stora tider om i varje fall någon timma så här är det så att jag förädlar göra något med honom på förmiddagen o tar den tiden med honom sen sover han fram tills in på em o sedan på em

Är han lite själv o jag plockar lite. Sen kommer ju min sambo hem o då myser han med

Honom lite granna. Det är deras tid

Men då tänker jag att det kanske är bra om du försöker tänka att sätta av någon stund för dig själv annars känns det inte som om dj kommer att må bra. Unn arid din egen stund o en sak till. Det gör inget om han får skrika en liten stund , man kan inte alltid komma direkt!

Kram lotta

2011-07-24 @ 05:39:28
URL: http://Www.Viktinfo.wordpress.com
Postat av: Sara 18 år & mamma till Noah

Jag är likadan :(

2011-07-24 @ 11:31:33
URL: http://musiksara.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0