Utvärdering av Aqua-Zumba

Jag har i flera år varit ett troget vattengympafan. Allt eftersom jag kom i bättre och bättre form blev dock dessa pass färre och färre och jag satsade mer på löpning, styrketräning och intervallträning. Men någon gång per månad har jag alltid återvänt till bassängen. Nu börjar jag åter bli en frekvent besökare då jag tycker att det är en skön träningsform nu när jag börjar känna mig stor och klumpig. Årets nyhet på mitt gym är aqua-zumba och detta testade jag och en vän för första gången igår. Så, vad tyckte vi om det?


Bild lånad från http://www.avantyrsbadet.se

Vare sig väninnan eller jag har varit på "vanlig" zumba, sanningen är den att vi bägge två har rätt stora problem med att få ihop armar och ben. Hur fasen får man armarna att röra sig åt ett håll och benen åt ett annat?! Vi är dock vattendjur, gillar både simning och vattengympa. Till skillnad från vattengympan så stod man här på bassängbotten, vattnet skulle vara i axelhöjd och inga hjälpmedel så som flytbälten, handskar eller hantlar användes. Musiken var skön men själva passet var ingen höjdare. Ledaren var inspirerande och glad och jag tvekar inte en skeund på att hon är en grym zumba-instruktör men det funkade helt enkelt inte i vattnet. Det var mycket grejer i stil med "två steg åt ena sidan, två steg tillbaks". Att försöka följa rytmen i musiken och instruktören som stod på bassängkanten gick inte. I vattnet går det inte att förflytta sig så snabbt, det är för trögt. Att det var mycket nya rörelser för oss gjorde ju inte saken bättre... Träningen var kul, vi skrattade, fnissade och skvätte vatten på varandra men innerst inne vet jag inte om jag ens kan kalla det träning. Fick inte upp någon puls och på slutet började jag till och med frysa i bassängen. I fortsättningen blir det vanlig traditionell vattengympa tillsammans med de andra tanterna för min del!

Kommentarer
Postat av: Alex

sv: Jag förstår hur du känner.. känner mig likadan, jag har inte kollat någonting typ medans de flesta jag känner som är gravida kollar och vet allt om förlossningen :o

2011-01-26 @ 10:27:40
URL: http://alexandraolin.blogg.se/
Postat av: Thea

Blir ju svårt att få till ett riktigt ordentligt, svettigt zumbapass i vattnet. Blir det jobbigt med vattengympa?

2011-01-27 @ 00:30:27
URL: http://theasutmaning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0