Underbara måndag

Ett jullov på knappa två veckor går snabbt och idag är det åter dags att infinna sig i skolan klockan 0845. Näst sista föreläsningen innan tentan med farbror Tråk så nu får tentaplugget dra igång på allvar. Jag trodde att jag skulle gnälla och knorra att jullovet redan var över men icke. Det känns faktiskt riktigt bra. Jag gillar de rutiner jag byggt upp under hösten. Jag gillar att ha dagarna planerade. Vissa dagar saknar jag livet till sjöss, det gör jag faktiskt. Men andra dagar, som idag, så undrar jag hur jag kunde leva så vind för våg. Att jag idag sitter här antar jag är ett tecken på att det livet inte var något för mig trots allt...

Jag gillar att plugga. Som jag tidigare nämnt tycker jag att det är fördummande att inte lära sig nya saker. Nya saker kan man självklart lära sig på andra sätt också, både privat och i arbetslivet. Man lär sig nya saker varje dag. Men som student blir skillnaden så stor. Meningen med det hela är just att man ska lära sig. Jag älskar känslan av när poletten till slut trillar ner, när det är något jag inte förstått som helt plötsligt är glasklart. Jag älskar att få tillbaks en tenta och se att det var mödan värt. Faktum är att jag till och med gillar att skriva tentor. Även om jag inte alltid är så förberedd som jag önskar så är det skönt att få det gjort, lägga den kursen bakom sig tills vidare och få öppna ny kurslitteratur.

Jag undrar vad jag kommer bli när jag blir stor. Till sommaren kommer jag ha drygt 300 högskolepoäng. Nautiska ämnen, företagsekonomi och arbetsrätt i en salig blandning. Det vore kul att fortsätta arbeta med sjöfart på något sätt samtidigt som HRM verkligen intresserar mig. Jag har inga karriärmål idag. Jag kanske blir informatör i hamnen, jag kanske får jobb på Arbetsförmedlingen. Det känns rätt häftigt att framtiden är så oviss, i en positiv mening. Men först ska jag bli mamma och det är helt klart det häftigaste jag har gjort! Snacka om att jag kommer lära mig nya saker varje dag!

Kommentarer
Postat av: bitterfittan

åh fan va du har pluggat på bra (:



jag har kommit in på sjuksköterskeprogrammet nu i vår, så nu jävlar

2011-01-03 @ 12:24:57
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0