Studieflow

Jag har kommit igång med pluggandet inför kalkyleringstentan om två veckor. Efter att ha fått nästan full pott på affärsredovisningen blev jag åter motiverad. Jag ska ta mig tusan klara den här tentan också! Alla säger att kalkyleringen är den svåraste kursen, historiskt sett är det knappt en fjärdedel som klarar den på första tillfället. Jag ska vara en av dom. Jag ska! Jag vet, jag är så ödmjuk ibland.

Trots att jag snart har 300 hp har jag ingen studieteknik. Jag rycker på axlarna, säger att det ordnar sig och på något mirakulöst sätt har det ordnat sig. Varje gång. Jag har lätt för att lära och det har visat sig att jag ofta kommer ihåg en hel del efter tentan också. I alla fall i de ämnen jag tyckt varit intressanta. Men sådana tror jag att de flesta är. Jag har nu hittat en hyfsad studieteknik. Jag läser ett kapitel, gör anteckningar och understrykningar och sen gör jag övningsuppgifterna i boken. Problemet är att det tar sådan tid. Att läsa, anteckna och räkna ett kapitel tar cirka tre timmar! Att bara göra ett kapitel om dagen kan jag ju glömma... Då är jag klar med boken tills dagen innan tentan. Så mycket is i magen har inte ens jag. Funderar på hur jag ska lägga upp det hela. Men, det löser sig. Det gör det alltid. Och nu tycker jag återigen att det är kul att plugga efter svackan i höstas! Så det löser sig. Helt klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0