Nyttiga kakor?

Jag har kommit in i en period då jag helt plötsligt vill baka. Normalt gillar jag inte att baka. Laga mat älskar jag men baka är så tråkigt. Speciellt med jäst. Det är bökigt och krångligt och tar tid. Att det blir gott väger inte riktigt upp. Ska jag baka är det mer småkakor och muffins som är min grej. Dock är det ju så att om man bakar så har man kakor hemma och har man kakor hemma så äter man. Med man menar jag jag. Tjock kommer jag bli tids nog så jag behöver ju inte äta mig gravid utöver det. Så nu undrar jag om det är någon som har tips eller recept på lite nyttigare bakverk?

Kommentarer
Postat av: Sara

Min mamma är diabetiker och använder agavesirap istället för socker, det är andra sorts sockermolekyler i det förstår du, plus att det är 10 gånger sötare än socker :) hon bakar även muffins utan socker, utan jäst och utan mjöl. Kan fråga henne efter tips om du vill :)

2011-01-14 @ 15:36:57
URL: http://musiksara.myshowroom.se
Postat av: anne

Jag sitter och funderar...



Jag tror att jag har bakat blåbärsmuffins (American style you know...) med olja och som var light, men helt OK. Jag skulle nog kunna se om jag får fram receptet...?



Annars så måste jag nog försvara jäsdegar, det är inte så kletigt och kladdigt om man får in rätta knycken så att säga, och då menar jag handknådade degar. En halvliters deg är lätthanterad och om man tex mäter upp allt på förhand så behöver man inte ha mjölet högt och låg. Speciellt låg, brukar jag ha för jag mäter inte upp utan skakar ur påsen. :)

2011-01-14 @ 17:01:01
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

På den tiden jag fortfarande kunde äta gluten så gillade jag såna här muffins med massor av råriven morot i, kanel och citron om jag minns rätt och så en glasyr med Philadelfiaost ovanpå. Det låter väl nyttigt!

2011-01-14 @ 23:22:40
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0