Madame Butterfly

I fredags var vi på opera för första gången i våra liv. Vi såg Madame Butterfly på Malmö Opera och det var en upplevelse. Ska jag vara ärlig så hade jag väl inte världens högsta förväntningar men jag blev positivt överraskad. Föreställningen var väldigt vacker även om historien var väldigt tragisk. En amerikansk sjöman som gifter sig med en femtonårig japanska. Han skepp lämnar Japan och han seglar hem till sin familj vilken Madama Butterfly är ovetande om. Flera år senare återvänder sjömannen till Japan och Butterfly får veta sanningen... Musiken var stundtals väldigt pampig och jag är fortfarande rätt fascinerad över vilken enorm lungkapacitet sångarna måste ha... Språket som det sjöngs på var italienska men sån tur var så fanns det en display på vilken en översättning visades, utan den hade det nog varit svårt att hänga med. Jag förstod bara orden amore och morte.

Det här var som sagt första gången vi var på opera men jag tror inte att det var den sista. Några inbitna operafans (kan man säga fans angående opera?) blir vi kanske inte men jag håller det som högst troligt att vikommer se en annan föreställning någon gång. Att se en föreställning live handlar om så mycket mer för mig än om själva handlingen. Det är samma sak med bio. En film blir alltid bättre på bio än vad den blir på hyrfilm, även om själva storyn kanske inte är den allra bästa. Och appropå bio, nu ska jag göra mig i ordning inför Svinalängorna som vi ska se ikväll. Får passa på att vara kulturell nu, har en känsla av att framtiden kommer innefatta mycket animerad film... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0