Landkrabbans årskrönika 2010

Januari:
År 2010 firades in på en strand på Gran Canaria tillsammans med min sambo. Vi åt en underbar middag på en restaurang precis vid havet och för första gången fick vi pussas på tolvslaget. När vi kom hem till Sverige igen var det nitton minusgrader och svinkallt och solbrännan försvann på nolltid. I denna veva hade jag cirka tre månaders semester kvar och jag kommer inte ihåg om jag gjorde så mycket mer än att rödvinsfilosofera med M...


Nyår i Puerto Rico, Gran Canaria

Februari:
I februari fyllde jag 26 år och jag minns att jag var mycket retad på att jag inte längre fick åka på ungdomsbiljett. Födelsedagen firades i Stockholm tillsammans med älsklingen. Vi bodde på Sjöfartshotellet, åt goda middagar, såg Kvarteret Skatan live, var kulturella och umgicks med goda vänner. Även då var det allmänt svinkallt.

Mars:
I mars fick jag jobb på en ny skuta. Det nya jobbet skulle innebära kortare törnar, det vill säga perioder hemifrån, samt mer tid med sambon. Jag var glad och förhoppningsfull när jag klev över landgången. Månaden ombord förvandlades dock till en mardröm. Jag vantrivdes något så fruktansvärt och något jag liknande vid en psykisk konkurs var mycket nära. I slutet på mars mönstrade jag av och meddelade att jag inte tänkte komma tillbaka.


Koncentrerad styrman

April:
Sambon och jag åkte på tur till Österlen. Vi bodde på olika gästgiverier och åt himmelsk mat och fascinerades av landskapet. Vi firade även påsk tillsammans och jag var sur över att det inte finns de påskefyrar jag är van vid från Bohuslän. I slutet på april blev mitt gamla jobb ledigt och jag klev ombord på moderskeppet igen. Trygghet blandades med tristess och jag var glad över att jag hade sökt in till Linnéuniversitetet.


Havängsdösen tror jag att detta monument hette

Maj:
Maj var jag till sjöss och jag kan inte påstå att jag minns något specifikt från den resan. Dom flesta resor är de andra lika. Tre hamnar i Europa, fyra hamnar i USA, fyra hamnar i Europa och sen åka hem. Minns dock att jag fick gå vakt med min favoritmatros, att han fyllde 64 år och att han gick i pension när vi kom till Göteborg. Jag hade svårt att hålla tillbaks tårarna då. Vår personalchef var även på besök på grund av den turbulens som då rådde i rederiet. Jag fick rådet av honom att antingen börja plugga eller bli gravid. Jag tror jag ska ringa honom någon dag och berätta att jag gjorde både och...

Juni:
I juni åkte sambon och jag på två veckors semester till Korfu, Grekland. Korfu var en ny ö för oss och vi stormtrivdes. Vi solade, badade, åkte moppe, drack Amstel och åt blåmusslor. Den sjunde juni gick min sambo ner på knä och frågade om jag ville bli hans fru och utan att tveka sa jag ja! Midsommar firades sedan hos mor och far och sista veckan i juni var det återigen dags att mönstra på. Fem veckor hemma går alldeles för snabbt.


7 Juni 2010

Juli:
Vad jag inte visste när jag mösntrade på var att denna resa skulle bli min sista resa. Någonsin. Jag minns att det var väldigt struligt. Mycket som krånglade och mycket nytt folk. Hela resan var en mindre katastrof och jag kunde inte hålla tillbaka glädjetårarna när jag en tidig morgon mottog antagningsbeskedet. Jag var antagen till HRM-programmet vid Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet, i Kalmar! Bland de sista dagarna i juli klev jag av fartyget för gott och flög hem till Sverige och min älskling!

Augusti:
Semestern började med en campingsemester. Från Kalmar till Kolmården och sedan till Trosa för att hälsa på mormor och morfar. Därifrån vidare ner längs Vättern och tältet slogs slutligen upp i Gränna. Vaknade av regnsmatter och åkte ner genom glasriket och campade vidare i Kosta. En fantastisk tur med mycket glädje. Glädjen överskuggades dock av att min Nikon D40x blev stulen. I augusti startade jag även den här bloggen och bestämde mig för att ta tag i mitt liv, min hälsa och vikt. Och den största händelsen av alla, jag blev student igen!


Trosa, Sveriges gulligaste stad?

September:
Nya rutiner. Plugg, träning och nyttig mat. Månaden flöt på snabbt. Grupparbeten, tentor och kursstarter avlöste varandra och jag stortrivdes. Jag insåg att jag äntligen hade hittat rätt i livet. Jag är ingen sjöman. Sambon och jag hann med en tur till Västkusten. Vackert höstväder och vi passade på att geocacha hela helgen.

Oktober:
Månadens största händelse var utan tvekan det positiva graviditetstestet! Med skakande händer och tårar i ögonen gick jag ut till sambon i vardagsrummet och gav honom stickan samtidigt som jag lyckades få fra visst är det två streck?! Det var två streck och vi kramades, skrattade, grät och skålade i grönt te. Jag mådde väldigt bra de första veckorna och var mycket orolig för att något var fel...

November:
En månad som flöt förbi väldigt snabbt. Minns inte så mycket av den faktiskt. Gissar att jag på dagarna var i skolan och på kvällarna sov jag. Var väldigt kvällstrött ett tag och det var inte ovanligt att jag somnade vid sju, halv åtta på kvällen. Vi julpyntade lägenheten och jag bosatte mig under min filt när första snön föll.


Mycket mys i soffan blev det!

December:
Julstämningen var hög redan vid första advent tack vare snön. Andra advent tillbringade vi på Öland då vi firade vår egen julafton eftersom älsklngen skulle jobba över jul. Vi fick även se Mini på ultraljud för första gången och helt plötsligt började allt kännas mer verkligt. Jag började slappna av och insåg att jag skulle vara lyckligt lottad som sluppit illamående och andra krämpor. Jag firade jul hos mina föräldrar i ett vintrigt och svinkallt Bohuslän och fick många fina julklappar.


Skumpa i Nyhavn i somras. Gott Nytt 2011!

Kommentarer
Postat av: anne

Du har då haft ett omvälvande år utan dess like! Och tack för att jag/vi fick se dig, du är en vacker kvinna. Och vacker var förlovningsfotot! Och morföräldrar nästan i mina krokar har du! :)



Jag önskar dig det bästa av år det som kommer.

2011-01-01 @ 20:19:11
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Linnea - mamma till Freja

SV: Tack så mycket! =) Du har inga tips för en blivande högskolestudent? =P

2011-01-01 @ 20:19:57
URL: http://familjenlonnfeldt.blogg.se/
Postat av: Åge

Det verkar som en grymmt bra år! Gott nytt år!

2011-01-01 @ 20:27:50
Postat av: Linnea - mamma till Freja

SV: Tack för tipsen =)

2011-01-01 @ 22:37:09
URL: http://familjenlonnfeldt.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jättefint kort på Dig och roligt att läsa om Ditt år!

2011-01-03 @ 03:41:13
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0