Vaccin

Tidigare i vintras blev jag varse om att jag som gravid kvinna tillhör riskgruppen för att bli allvarligt sjuk om jag får svininfluensa och att jag borde vaccinera mig. Jag var skeptisk till vaccinet förra året och detta år var jag ännu mer skeptisk. Att ta vaccinet i år påverkar ju inte bara mig. Jag pratade med MVC och min läkarmottagning och av bägge fick jag rådet att ta vaccinet. Sköterskan på läkarmottagningen sa att de hade drop-in-vaccinering under kommande vecka och att jag var välkommen då.

Jag funderade vidare. Jag pratade med min sambo. Jag pratade med min mamma. Jag letade information på mer eller mindre trovärdiga sidor på internet. Och till slut bestämde jag mig för att inte ta vaccinet. Eftersom det var drop-in på läkarmottagningen hörde jag inte av mig dit och cirka en vecka senare ringde en snorkig sköterska och frågade vart jag höll hus. Jag sa som det var, att jag inte ville ta vaccinet. Hon blev då ännu snorkigare och nästintill otrevlig. Jag är till nittionio procent säker på att det var samma sköterska jag pratade med i höstas när jag hade revbensinflammation. Jag ringde för jag hade bröstsmärtor på vänster sida som gjorde så ont att jag inte kunde klä på mig själv. Sköterskan sa att jag inte skulle oroa mig för jag var så ung, jag hade väl bara räffsat löv eller gjort något annat jag inte var van vid. Jag fick en tid en vecka senare. Natten efter hade jag så ont att jag inte kunde röra mig, bara grät av smärta. Gick till akuten och låg kopplad till en EKG-maskin på nolltid. Nu var det ju inget med hjärtat men ändå. Även 26åringar kan väl drabbas av hjärtproblem...

Hur som helst så sa hon att jag inte hade tid att fundera mer utan hon ville ha ett svar om jag skulle ha vaccinet eller inte. Jag tackade nej. Hon sa då att om jag skulle ångra mig skulle dom inte ha något mer vaccin på mottagningen och att jag skulle få stora problem att få tag i min dos. Jaja, tänkte jag och förstod inte hur i hela fridens namn det skulle kunna vara problem att få fram en vaccindos till en person i riskgruppen. Idag läser jag det här. Jag tror nog att det finns lite vaccin kvar till mig om jag skulle ångra mig...

Kommentarer
Postat av: anne

Men vad är det för häxa till sköterska? Hon behöver plattas till som det låter.

2011-02-02 @ 20:20:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: josefin - följ mitt nya liv 2011

sv: åh smoothies är så gott :D

2011-02-02 @ 21:36:42
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Ja just ja, den sköterskan minns jag du skrev om... usch och fy!

PÅ min gamla vårdcentral (innan jag flyttade till Malmö) var det 2 sköterskor som verkligen avskydde mig. Ringde jag och behövde tid suckade dom högt och tydligt när dom hörde mitt namn.. När jag sen hade nåt allvarligt sa dom bara att "vila så går det över".



Ena gången visade det sig att magsmärtor (jag kände nåt var fel) var urinvägsinfektion som börjat ge sig på njurarna och en annan gång var det andnöd som visade sig vara en allergisk reaktion som fick sluta med en tripp till auten i en annan stad...

Båda gångerna var det samma sköterska, en av dom sura, som sa att jag bara sulle vila och strunta i det, "lära mig hantera" saker och bla bla bla...

2011-02-03 @ 09:49:17
URL: http://makeovermadness.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0