Recept halloncupcakes

Det har frågats efter receptet på halloncupcakesen jag bakade i lördags så här kommer det, bättre sent än aldrig.

Citron- och halloncupcakes

12 mellanstora cupcakes
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljsocker
125 gram rumsvarmt smör
2 1/4 dl strösocker
2 ägg
ca 200 gram färska hallon
2 msk färskpressad citronsaft
rivet skal av en citron

Hallonfrosting
80 gram Philadelphia-ost
50 gram mjukt smör
200 gram florsocker
1 msk vaniljsocker
3 msk koncentrerad hallonsaft

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och ställ åt sidan. Vispa smör och socker poröst och tillsätt äggen ett i taget. Rör en stund mellan varje ägg. Tillsätt mjölblandningen och hallonen tillsammans med citronsaft och -skal. Fördela smeten i formar alternativt pappersklädd muffinsplåt. Fyll formarna till drygt hälften. Grädda i cirka 20 minuter eller tills kakorna känns fasta. Låt kakorna svalna och dekorera dem med glasyr, hallon och eventuellt strössel.

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och hallonsaft till frostingen krämigt. Vispa i Philadelphia-osten. Spritsa eller bred ut på kakorna.



Kommentarer:
Det var första gången jag bakade dessa kakor, ja första gången jag gjorde cupcakes över huvudtaget! Jag tyckte de blev väldigt goda. Muffinsen i sig var ganska syrlig med mycket smak från hallonen och citronen men det vägdes upp av den söta frostingen. Då receptet på muffinsen är hämtat från ett ställe och receptet på frostingen från ett annat räckte frostingen till åtta cupcakes för min del (men jag kanske tog onödigt mycket...) Ni får prova er fram!

Kommentarer
Postat av: Avlängtantilldig

Tack! Ska testa

2011-02-03 @ 21:14:24
URL: http://enmammautanbarn.blogspot.com
Postat av: Inga M

Himla synd att jag inte kan äta sånt här, men jag läser och fantiserar!

2011-02-04 @ 06:38:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: okej, ska testa mammas lilla dator till max innan jag bestämmer mig :P haha :)

Vi har en webbshop för hundar och människor :) http://www.Hundteknik.se

2011-02-04 @ 08:20:06
URL: http://alexandraolin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0