En utdöende yrkeskår

Jag blev intervjuad av en 25årig sjökaptesstudent idag. Killen i fråga skrev på sitt examensarbete och intervjuade slumpvis utvalda personer. Jag råkade bli en av dom. Jag har hittills deltagit i flera studier och tycker det är lika kul varje gång. Den här killen verkade väldigt ambitiös och ställde bra frågor. Arbetet handlade om motivation till studierna och arbetet som styrman. När jag tog examen kastade redarna jobb efter oss. Det var sådan brist på folk att ingen visste hur det skulle lösas. Två år senare fanns det inte ett jobb att få. Finanskrisen lamslog svensk sjöfart. Redarna valde att flagga ut, registrera sina fartyg i ett annat land och på det viset få en hel del skattefördelar. Bekvämlighetsflagg kallas det. När ett fartyg flaggas ut försvinner också kravet på att 25% av besättningen skall vara svensk. Svenska sjömän sades upp och asiatiska sjömän anställdes. Deras lön går inte att jämföra med vår. Redarna tjänade pengar och en svensk yrkeskår började sakta dö ut. Exakt hur illa läget är idag vet jag inte men det är tämligen dystert...

Jag minns min sista termin på sjöfartshögskolan. Jag var motiverad. Jag var ambitiös. Jag hade redan under utbildningen fått en anställning i det rederi jag ville jobba i. Det var inte bara jag som kände så. Jag tror att så gott som hela den årskullen, alla klasser, kände likadant. Vi hade drömmar, planer och mål. Att mina drömmar ändrades på vägen hör inte hit. Att jag valde att gå iland har inget med arbetsmarknadsläget att göra utan det är mer personliga skäl. Att jag inte trivdes med att vara borta. Samt att jag nu är gravid förstås. I slutet av intervjun, när killen och jag mest satt och ljög och berättade skrönor, säger han att han funderade på att utbilda sig till sjuksköterska. Han har inte ens avlagt sjökaptensexamen än. Han är fyra månader från att gå upp på scen och ta emot alla fina papper och certifikat. Och han funderar redan på en ny utbildning. Han var dock osäker på om han skulle orka plugga ytterligare tre, fyra år till nu direkt. En del av mig är fortfarande sjöman och jag känner den, bland sjömän, så välkända bitterheten och undrar stilla vad hände med svensk sjöfart?

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Det Du berättar om här hade jag ingen aning om. Det är alltså så illa ställt med svensk sjöfart? Hoppas i alla fall att Du känner det ok att gå in på nytt jobb, Du gör det i alla fall av personliga skäl, inte för att Du måste.

2011-02-09 @ 04:43:29
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Malin

Tyvärr stämmer det du skriver, svensk sjöfart är inte konkurrenskraftig och får subventioner i form av skatteavdrag för att överleva. Men jag förstår att det känns bittert för dig som har arbetat inom yrket och på det sättet är ju bra att du valde att gå iland på grund av personliga skäl :)

2011-02-09 @ 08:26:31
URL: http://halsanframforallt.wordpress.com
Postat av: Anonym

Du ger skulden för den havererade sjöfarten på politiken. Vad menar Du att man skulle ha satt in för politiska åtgärder för att rädda den här branschen? För det kan väl inte hålla i längden att bara betala ut subventioner? Eller kan man genom internationella avtal komma åt den billiga arbetskraften från låglöneländer? Eller kan man nischa sig på något sätt?

2011-02-09 @ 19:10:36
Postat av: Inga M

Det var jag ovan här förstås, fast namnet föll bort,.

2011-02-09 @ 19:11:20
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0