Framtidsplaner

Andra mammalediga väninnor börjar så smått planera när de ska gå tillbaks till jobbet. Själv har jag förträngt min arbetsplats. Det känns så avlägset. Jag har kvar min anställning men mer än så är det inte. Faktum är att jag inte ens jobbat för min arbetsgivare! Under min tjänstledighet fick "min" båt ett annat managementbolag. Ett bolag vars rykte inte är så gott och enda anledningen till att jag tackade ja till övergång var på grund av att det förenklar kontakt med banker, Försäkringskassan och så vidare. Så fort de hör av sig och vill ha tillbaks mig ombord säger jag upp mig.

Att segla, arbeta som styrman, känns omöjligt i dagsläget. Jag ska inte säga aldrig men just nu går det inte. Jag vet flera andra kvinnor som seglar trots att de har små barn och jag beundrar dem men för mig går det inte. Att vi har det struligt med föräldraledighet på grund av att sambon arbetar i Norge gör inte saken enklare. När allt kommer omkring så är det en stor fördel om någon av oss är hemma. Om jag förstått saken rätt så är det inte bara att ta ur batterierna ur ungen och ställa in i garderoben...?

Så vad är mina framtidsplaner? Jag vet inte. Just nu vill jag plugga. Två år till och jag har en ekonomexamen. Och en sjökaptensexamen. Jag har inte pluggat och haft barn men det känns som det optimala. Om man har råd vill säga. Att plugga är fritt. Och hittills har jag inte lagt ner 40 studietimmar en enda vecka. Jag kan vara hemma längre, ha Adam mindre på dagis, njuta av tiden tillsammans som en familj när sambon är hemma. I praktiken kanske det blir skitsvårt men i min optimistiska lilla bubbla ser jag inte sådant.

Vissa tycker att jag är en bakåtsträvare när jag säger att jag gärna är hemma några år. Jag är snart 28. Säg att jag är hemma fyra, fem år. Efter denna tid är jag förmodligen klar med barnafödande och de tuffaste småbarnsåren är förbi. Jag har då drygt 30 år kvar av mitt yrkesverksamma liv. Vill jag göra karriär så kan jag nog göra det då. Men jag skulle vara precis lika nöjd om jag fick en receptionstjänst i hamnen eller blev kursadministratör på Sjöfartshögskolan.

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Här i Årjäng är det många pappor som veckopendlar och jobbar i Norge. De gör ofta 4-dagarsvecka och kommer hem på torsdag kväll. De jobbar alltså heltid, men gör det på 4 långa dagar. För dem så verkar det fungera bra och vi lägger numera föräldramöten på torsdag kväll när de har chans att komma hem och vara med.



Livet kan bli bra med många olika lösningar på jobb och fördelning mellan föräldrar. Men jag förstår att Du inte vill vara på sjön och ha en bebis hemma.

2011-12-20 @ 21:12:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Helt rätt tänkt om du frågar mig.

2011-12-20 @ 21:44:19
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: emsut.



Ja.. Varför ha en grabb om du kan ha tre? :)

Jag fick dom två mindre upplagorna på "köpet" när jag gifte mig med deras pappa dock :)

2011-12-21 @ 07:37:23
URL: http://emsut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0