Bebisar och kläder

Bebisar och kläder. Hur mycket kläder behöver en bebis ha egentligen undrar en relativt nybliven mamma. Jag var nyss ut med lite saker i bilen och mötte en mamma med en bebis i vagn. Bebisen var i Adams ålder. Ungen hade tjock fleeceoverall och satt nerstoppad i åkpåsen. Det är tio grader ute idag. Plus.

Överlag så verkar det som om jag försöker ge Adam köldskador om jag jämför med vad andra har på sina kiddos. Från BVC fick vi rådet att klä honom som vi klär oss själva. Sitter Adam i åkpåsen har han en tunn vindfleece, mössa och vanliga brallor. Är åkpåsen öppen och temperaturen är strax över nollan har han haft en tunn fleeceoverall. Men idag är det tio grader. I höstas när det var tio grader hade han en kofta på sig i vagnen. Så idag får det bli lusekofta och jag misstänker att ingen kommer bli gladare än han som slipper tjocka ytterkläder.

Jag förstår att det är individuellt, att olika barn är olika varma och så vidare. När jag närmat mig ämnet bebisar och kläder på Öppna Förskolan får jag bara höra du vet vad som är bäst för ditt barn. Klart jag vet det. Jag blir irriterad att människor ens säger så. Man kan väl få fråga om råd, höra hur andra gör ändå? Men jag blir lite fundersam när jag bara vet en till som klär sitt barn som jag klär mitt.

Kommentarer
Postat av: Linda

Viftar med armen! Här är en till! Jag fattar inte att folk bylsar på kidsen så fruktansvärt mycket när de sitter i varma åkpåsar. Det värsta jag sett var nog i september när det var 20 grader varmt ute och jag såg en unge med tjock fleeceoverall och mössa plus filt. Hemskt!



Jag kör typ body och en kofta och byxor när bebis sitter i åkpåse, sen öppnar jag upp den när vi är inne i affärer. Tar av mössan också då.



Men ibland undrar man ju :P



Linda

2011-12-27 @ 12:19:12
URL: http://linnali.blogspot.com
Postat av: Linda

Tack! Jag mådde bättre så fort jag ringde till bvc och berättade :) Det är ju konstigt att det kan gå så fort över!



//Linda

2011-12-27 @ 18:05:40
URL: http://linnali.blogspot.com
Postat av: Evelina - mamma till Lucas

samma här!!! Jag började med åkpåse typ nyss o då har många haft de ett tag! :P Håller med dig. Visst svårt att klä dem, men är man orolig så är de ju bara att ta med någon fleeceoverall i fall att! (jag brukar göra de då det ibland är så att herr Lucas inte nöjer sig med vagnen o ska man då gå ute i mycket blåst så kan ju ett par tunna byxor inte vara någon hitt ;) "lagom" är bäst! :) sen finns de ju alltid filtar att ta till. Lucas har inte ens haft sin vintermössa varje dag utan jag har tagit fram de tunnare mössorna igen...förutom nu när de blåser typ storm ute :P

2011-12-29 @ 22:01:26
URL: http://evelina84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0