Gravidyoga

Idag när jag kom hem från skolan låg den här och den här i brevlådan. Jag har inte tränat yoga på nästan ett år. När höstschemat för mitt gym släpptes i augusti hade dom tagit bort yogan?! Vilket gym, år 2011, tar bort yoga från sitt schema? Och inte satte dom in något annat spejsat heller. Hur som helst. Alla pratar sig ju varma om gravidyoga och andning så jag tänkte att jag får ju göra ett försök.

DVD'n om förlossningen har jag inte ens tagit bort plasten på. Det är ju sååå långt borta. Eller? Faktum är att det är rätt nyligen jag kom på att ungen måste ut på något sätt...

Jag har länge funderat på att sätta ihop ett eget yogaprogram men varje gång jag har försökt så har jag känt mig så fjantig. En stund i katten, en stund i trädet, en stund i krigaren. Jag har inte fått något bra flyt och har inte vetat hur länge som är lagom att stå i positionerna. Nu har jag en alldeles egen instruktör i mitt vardagsrum som berättar det för mig. Grymt!

DVD'n verkar ha ett rätt bra upplägg. Man kan kombinera passen utifrån hur mycket tid man har. Det finns två "andningsprogram", femton och fem minuter vardera. Det finns tio minuter bäckenbottenträning. Kniiiip! Det finns tre olika yogapass; 50, 30 och 15 minuter långa. Och slutligen finns det en avslappning på tio minuter.

Ikväll har jag andats och knipt och ålat och krålat framför TV'n och det kändes bra. Det märks att jag inte tränat yoga på ett bra tag. Kroppen är stel och det sträcker lite här och var. Från och med nu ska jag försöka göra yoga så ofta jag kan. Fem minuter andning och lite ål och krål är inte orimligt att hinna med varje dag! Här ska andas och knipas och fokuseras! Aaauuumm...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0