Ett kilo äpplen

I fredags var jag otrogen mot ICA och handlade på Netto på väg hem från skolan. Jag köpte en påse med ett kilo tyska äpplen. Äpplena kostade 7,90 och med min shoppinglogik så går man ju back om man inte köper när det är så billigt. Jag har vid ett flertal tillfällen rättfärdigat mina inköp med just det, att om jag inte köper så går jag ju back!

När jag jobbade som styrman var jag en del i USA. I USA är vissa saker snuskigt billigt. Jag hade sen innan bestämt mig för att köpa ett par vita Converse. Det är ungefär halva priset mot hemma. Väl i skoaffären kom jag på att jag skulle ju faktiskt förlora på att inte köpa ett par till. Hade jag inte hittat ett par vita i min storlek hade jag ju köpt ett par i Sverige när jag kom hem ändå. Nu hittade jag visserligen ett par vita men med denna tanke i huvudet fick även ett par röda följa med hem över Atlanten. Det här är ett år sedan. Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte ett par blåa också.

Hursomhelst. Äpplen. Jag har ett kilo äpplen. Vad ska jag göra med dem? Hjärtat vill göra en stor äpplekaka i långpanna efter min mammas goda recept. Det innebär att magen kommer äta äpplekaka tills det sprutar smulor ur öronen. Skall jag verkligen engagera hela kroppen i mina äpplen? Hjärnan säger dock att jag borde koka ett osötat äpplemos att ha på min älskade mannagrynsgröt. Men hur trist är inte det då? Ett mellanting borde väl vara kräm? Äpplekräm. Det är gott. Det är jättegott. Jag får fundera vidare.

Och förresten, heter det ÄPPLEkräm/kaka/paj/mos eller heter det ÄPPELkräm/kaka/paj/mos?

Kommentarer
Postat av: Sara

SV: Du har förstått helt rätt! Planen är att föda i Norge, då jag själv är helnorsk och jag har min familj där samt att min moster är barnmorska och jobbar med hemförlossningar (förlöste min mamma när hon födde mig hemma för hela 18 år sedan) och jag vill så gärna ha henne med mig under förlossningen, då hon också kan vara min barnmorska officiellt. Jag vill även gärna prova på att föda i vatten, vilket man inte får på sjukhus i Sverige. Vi kommer att bli skjutsade den 26 maj, dagen efter min slutkonsert i skolan, och prick en vecka innan BF. Så han får allt ta och hålla sig där inne tills vi kommit över gränsen!



Vi kommer bo i Oslo fram tills att barnet är fött (och några dagar efter) och sedan kommer vi åka långt ut i skogen där vi kommer vara i ett sommarhus till några bekanta under ett par veckor :) Sedan åker vi tillbaka till Stockholm.



Om bebis väljer att komma innan den 26 maj blir det förlossning på sjukhuset som ligger närmast här. Men det hoppas vi inte!



Som svar på din fråga i inlägget: Stavas äpplekräm men uttalas äppelkräm. Skumt. På norska heter det eplekrem och uttalas likadant ;)

2011-04-11 @ 16:12:44
URL: http://musiksara.myshowroom.se
Postat av: ylva

SV : Fast en longboard har ju stora hjul ;)

2011-04-11 @ 16:41:05
URL: http://mammaylvis.blogg.se/
Postat av: ylva

SV: ÄPPELkaka heter det! :)

2011-04-11 @ 19:21:17
URL: http://mammaylvis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0