Rödbetor

Rödbetor är en understtad grönsak, håller ni med? Fram tills för cirka ett år sedan har jag helt ignorerat rödbetorna. Självklart har jag ätit rödbetor men de har varit inlagda och skivade och serverade till pyttipanna. Nu är det de inlagda rödbetorna jag ignorerar. Det finns så mycket gott man kan göra med rödbetor! Jag har inte testat så mycket hittills men här är några förslag:

  • Fetaostgratinerade i ugn eller foliepaket på grill
  • Som en del av ugnsrostade grönsaker tillsammans med til exempel palsternacka, morot, rödlök och sparris
  • Rödbetstzatsiki, supergott och en rolig färgklick på matbordet
  • I sallad med getost eller ädelost
  • Kokta med lite smör på
Rödbetor har blivit mina nya potatisar. Sitter och kollar på olika recept och det finns så mycket jag ska prova. Rödbetssoppa till exempel. Skulle nog passa bra att servera med en chevretoast... Rödbetor är gott, nyttigt, färgglatt och lättlagat. Mer rödbetor åt folket! Eller i alla fall åt mig!

Kommentarer
Postat av: Linda

Något som är supergott är ugnsrostade polkabetor med en bakad torskrygg och mager vitvinssås. Mumselimums!

2010-09-10 @ 08:05:23
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0