Mat jag inte kan leva utan

Jag gillar mat. Nej, jag älskar mat! Det är väl en av anledningarna till att jag ser ut som jag gör men ändå. Jag älskar att handla mat, att laga mat, att bjuda på mat och självklart att äta mat. När jag är utomlands, eller i Sverige också för den delen, stosar jag gärna runt på grönsaks- och fiskmarknader eller saluhallar. Det brukar vara så mysig atmosfär och att man får provsmaka på massor med saker gör ju inte saken sämre... Jag skulle helt enkelt inte klara mig utan god mat här i livet!

När jag påbörjade min viktresa bestämde jag mig för att äta som vanligt. En portion av god och vällagad mat. Jag vill inte snåla på maten men inte överäta heller, som har varit mitt stora problem. Jag bestämde mig för att dra in på snabbmaten, godiset, chipsen och glassen och istället äta bra grejer med mycket näring och annat nyttigt i. Jag trodde faktiskt att jag skulle sakna skräpmaten mer än vad jag gjort. Visst, vissa dagar kan jag bara tänka på en gyrosrulle eller en burk Ben&Jerrys eller en stor påse lösgodis men dom allra flesta dagar så går jag och planerar och längtar efter middagen som blir det bästa och mest vällagade målet på dagen.

Sen jag började skriva matdagbok har jag även blivit medveten om ingredienser jag inte klarar mig utan. Vissa är nyttiga, andra onyttiga:

  • Fisk och skaldjur! Jag skulle inte klara en vecka utan fisk. That's it. Som fiskardotter och före detta fiskare är jag uppvuxen på fisk, jag fick det nog till och med i modersmjölken. Nu bor jag tyvärr i en stad där fiskutbudet är minst sagt begränsat och det skär i mitt salta Västkust-hjärta. Försöker kamoflera lax och torskrygg så gott som det går och tänker ofta på hur mycket makrill, bergtunga, havskräftor, hummer, piggvar, torsk och annat gott jag ska äta när jag och min sambo ska på tur till Västkusten om några veckor.
  • Ost. Jag älskar ost i alla dess former. Mozzarella, haloumi, cheddar, mögelost, brännvinsost, fetaost... Jag är uppvuxen på den, enligt mig, tråkiga hushållsosten men upptäckte för några år sedan den värld av ostar som finns. Favoritdesserten på restaurang är utan tvivel ostbricka med fikonmarmelad.
  • Balsamvinäger och balsamico-creme. En otroligt god vinäger som passar bra till dom flesta typer av sallad. Den mörka är godare men salladen ser inte så aptitlig ut alla gånger när man använder den så den ljusa är ett bra komplement då jag äter mycket med ögat också. Mat ska vara vackert även hemma. Och vad passar då bättre än lite balsamico-creme lite nonchalant över tallriken...?
  • Bananer. Min favoritfrukt. Jag fick så dålligt samvete för några år sedan när Gainomax började sända sin reklam om apan och bananen. Please don't eat my banana... Köpte till och med Gainomax då men har lagt ner det projektet och mumsar gladerligen i mig apans bananer. Klarar dock inte av konstgjord banansmak som i skumbananer, bananlikör och så vidare...
  • Makrill i tomatsås. Kan låta tråkigt men det är ju så himla gott! En sommar för några år sedan åt jag makrill i tomatsås på jobbet varje dag. Och jag tröttnade inte! Det säger väl något...?
  • Soltorkade tomater. Inga ord behövs för denna delikatess. Samma sak med vitlöksoliver.
  • Lök. Lök i alla dess former är nog, näst efter salt och peppar, mina favoritkryddor. Rödlök och salladslök rå i sallad, gul lök i grytor och soppor, vitlök i allt, gräslök i kalla såser och som dekoration...
  • Färska örter. Örter livar upp vilken rätt som helst, både med sin underbara smak och sin färg och form. Ett basilikablad på toppen på en pastarätt gör sådan otrolig skillnad. Och nu har jag min alldeles egna kryddträdgård! Funderar på att utöka den men det börjar bli kallt på balkongen så dom får nog flytta in i köket snart...
  • Vin. Rött vin, vitt vin, rosévin. Jag älskar vin. Både att ta ett glas som det är och njuta till eller tillsammans med en underbar middag...
Jag har insett att det finns så mycket annan god mat, egentligen. För hur gott är det med McDonald's om man jämför en ugnsbakad piggvar med färska kantareller och ett glas vitt vin? Eller en kastrull med nykokta havskräftor på Västkusten när solen går ner över havet? Kan man verkligen jämföra en påse chips med en ostbricka på Österlen? Och slår verkligen den rivna osten på pizzan smaken av färsk timjan i en mustig viltlasagne?

Kommentarer
Postat av: Linda

Har du testat Oil and Vinegars smaksatta vinäger? Helt underbart gott på en sallad, och inga kalorier mer eller mindre. De har helt underbara varianter med blodapelsin, granatäpple, passionsfrukt... Såååå gott!

2010-09-06 @ 08:41:44
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/
Postat av: Landkrabba

Linda: Tack för tipset! Det ska jag verkligen testa! Älskar hallonbalsamicon så det låter absolut som något som kommer falla mig i smaken :)

2010-09-06 @ 09:10:10
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: Linda

Gör det! Zetas hallon och mango är mumsiga, men de här är grymma. Testa! :)

2010-09-07 @ 08:49:16
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0