Krukor i Småland

Jag bor i Småland. Men jag kommer från västligare longituder. Detta innebär att jag kan säga bokstaven r. Ärrrrrrr. I Småland kan man inte säga det. Eller jo, dom kan men dom hoppar helst över den. Korv till exempel blir kååååv. Burk blir bööök. Gurka blir göööka. Detta är ju ganska kul om det skrivs. Göka.

Igår var vi och promenerade i ett villaområde vi är intresserade av att bo i i framtiden. På en gatunamnsskylt stod det Krukmakargatan. Förstår ni vart jag vill komma? Försök att säga Krukmakargatan utan att säga r... Fniss...

Tänk att bli tillfrågad vart man bor någonstans, att uppge sin adress. Jaug boou påu Keukmaukagautan sex.

Vad gör man på denna gata förresten? Har en Clone-a-Willy-fabrik?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad är det för fel med lämna R. Finns det ens i alfabetet? Skratt



Vi smålänningar tycker bara att R är överskattad bokstav ;)



Ja, ibland kanske det inte alltid låter bra. Men klagar inte är ju själv utflyttat smålänning. Maken påstår jag börja prata östgötska, det vägrar jag. Småländska är mycket finare

2010-10-10 @ 21:53:17
URL: http://gorgina75.wordpress.com
Postat av: emsut.



Nu skrattade jag högt för mig själv.

Tack för den starten på dagen! :)



Själv kommer jag från västergötland och vi kan säga R! :)

2010-10-11 @ 06:43:18
URL: http://emsut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0