Inga förbud

I nio veckor har jag nu bloggat om min vikt, kost, träning, krukor i Småland och mycket mer. Under nio veckor har jag blivit medveten om vad jag äter men även till viss mån varför. Jag har nu kommit till en punkt där jag känner att jag har kontroll över kosten. Motionen är det lite si och så med. Jag vill träna mer men då studietempot är så förbannat högt så hinner och framförallt så orkar jag inte så mycket som jag vill. Men kosten då. Jag har tagit kontroll och det är en härlig känsla.

Visst händer det att det slinker ner både det ena och det andra. I helgen har jag ätit gräddig potatisgrattäng, dessert på restaurang och lösgodis men so what? Jag orkar inte bry mig om varje enskild sak jag stoppar i mig. Jag behöver inte bry mig om det. För jag är medveten om att jag äter det som är onyttigt samt varför. Jag hetsäter inte. Jag smygäter inte. Jag överäter inte.

I början hade jag strikta förbud. Jag fick inte äta godis. Inte chips. Inte glass. Dom förbuden behövs inte längre. För jag kan äta allt det där. I rimliga mängder. Det var precis dit jag ville komma. Äta allt men inte alltid. Förut gick inte det. Då åt jag allt. Alltid. Eller nej, jag åt bara det onyttigta. Alltid. Typiskt obra kombination.

Nu har jag äntligen återfått kontrollen och kan fortsätta så här. Sakta men säkert går jag ner i vikt. I snitt har jag tappat ett halvt kilo i veckan vilket känns bra. Jag behöver inte stressa, jag är på rätt spår. Det får ta sin tid nu. Jag har funnit en bra kost som kommer funka resten av livet. Yeah!

Kommentarer
Postat av: Warrior

PRECIS sådär det är. Det tar att lära sig vad sin egen kropp behöver och hur mycket man kan äta, vad man mår bra av. Godis är gott och kommer alltid finnas där t.ex. Jag försöker alltid hålla mig till 70% choklad och skippa chips m.m. Njuter hellre av lite alkohol och fest. ;)



Härligt att du har kommit till den insikten om hur du VILL leva. För mig känns det verkligen som en livsstil, inte en diet. Så nyttigt som jag äter nu - det är inte ens jobbigt.. Så kommer det alltid vara :)

2010-10-11 @ 21:29:15
URL: http://wellnesswarrior.blogg.se/
Postat av: Warrior

PRECIS sådär det är. Det tar att lära sig vad sin egen kropp behöver och hur mycket man kan äta, vad man mår bra av. Godis är gott och kommer alltid finnas där t.ex. Jag försöker alltid hålla mig till 70% choklad och skippa chips m.m. Njuter hellre av lite alkohol och fest. ;)



Härligt att du har kommit till den insikten om hur du VILL leva. För mig känns det verkligen som en livsstil, inte en diet. Så nyttigt som jag äter nu - det är inte ens jobbigt.. Så kommer det alltid vara :)

2010-10-11 @ 21:29:35
URL: http://wellnesswarrior.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0