Kikärtsbiffar

Recept på kikärtsbiffarna vi åt här om dagen har efterfrågats så här kommer det! Är ni förresten intresserade av att få mer recept? Ofta lagar jag mat efter behag som farbror Melker men ibland lagar jag ur kokböcker och om intresse finns så skriver jag gärna ut en del av recepten. Mycket mat vi lagar kommer från en författare som heter Klara Desser. Hon skriver GI-kokböcker med lättlagad och god fest- och vardagsmat som innehåller råvaror man är "van" vid. Har säkert fem, sex böcker av henne. Den senaste i samlingen är den här och det är härifrån kikärtsbiffarna kommer!

2 burkar kikärtor, cirka 500g
2 äggulor
1 kruka färsk korriander
1 vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
1 tsk spiskummin
Salt och peppar

Häll av spadet från kikärtorna och skölj dem. Mixa tillsammans med äggulorna. Hacka koriandern och pressa vitlöken. Rör ner mjöl och kryddor i den mixade smeten. Smaka av med salt och peppar. Forma biffar (tips! använd gärna en sked eftersom smeten är ganska lös...) Stek biffarna i olja tills de blir gyllenbruna.

Vi gjorde en yougurtsås till, smaksatt med örter och vitlök. Biffarna blir ganska torra så det är nästan ett måste att ha någon form av röra till. Biffarna påmind mycket om falafel så nästa gång blir det nog att forma dem som köttbullar och servera i pitabröd!


Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Cinderella

Tack för receptet! Det ska testas! Jag älskar kikärter och felafel!

2010-11-24 @ 22:13:26
URL: http://enbalpaslottetiseptember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0