Simhallsetik

Jag brukar försöka hinna med en eller två rundor till simhallen varje vecka. Om det blir simning eller vattengympa är lite olika men plaska i vattnet och bada bastu, det vill jag göra. Simning har alltid varit min favoritmotionsform. MIn andra favorit är bänkpress. Tror det hänger ihop med min lathet, att ligga ner och träna är ju soft! ;) Men simningen då. När jag inte tränat på ett tag är det alltid simning och vattengympa som får igång mig igen och även när jag kommit igång så vill jag gärna simma någon gång då och då. Det är skönt, lugnt och avkopplande samt att man känner att kroppen får jobba på ett annat sätt än vad jag är van vid.

I min simhall finns det en bassäng med sju banor. Två av dem är alltid reserverade för motionssim. Det står en stor skylt som säger Bröstsim och ryggsim - Högervarv. Vad som är på dom andra banorna är lite olika. Brukar vara en eller två banor öppna för crawl och även där står det en skylt Crawl - Från kant till kant. Är det mycket kids i simhallen så brukar de två banorna under hopptornet vara avstängda på grund av risken för att en glad motionssimmare skall få en unge i huvudet. Någon bana brukar även vara uppmärkt med Hopp och Lek.

Nu till problemet då. Vad är det som är så svårt att förstå med dessa skyltar? Finns det verkligen så många icke-läskunniga i Sverige? Varje gång jag är och simmar är det alltid någon som bryter mot dessa nedskrivna regler. Något smartskaft får för sig att crawla sig fram bland oss andra. Några tonåringar får för sig att det är jättekul att hoppa kanonkula ner i motionsbanan. Någon förälder kommer på att det är en jättebra idé att ta med sig sin icke-simkunniga femåring till motionsbanan, självklart med flytkuddar och madrasser så att barnet inte drunknar. Jag må låta som en gammal gnällig surkärring men jag stör mig faktikst på det här. Det finns fem banor till, avsatta för just dessa aktiviteter. Varför hålla till i de två, redan överbefolkade, motionssimbanorna?!

Sen är det alla oskrivna regler. Om det är mycket folk och bara två banor är öppna och man vet med sig att man simmar långsamt, varför envisas man med att ligga mitemellan banorna istället för längs kanten? Och varför envisas så många om att simma i bredd och snacka skit. Om bara två banor är öppna och det är massor med folk så föreligger det en viss kollisionsrisk. Som sagt, jag känner mig som en gnällig gammal kärring men jag tycker inte att det är så svårt att följa reglerna, både de nedskrivna och de oskrivna. Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0