Morotssopppa

Ni följt mig ett tag har säkert förstått att jag gillar soppa. Jag tycker att det är god, värmande och ofta mycket mättande mat som äts alldeles för sällan. Trots att jag gillar soppa har jag lite dålig fantasi. Det är lätt att det blir mina två favoriter, Fiskarhustruns fisksoppa och Landkrabbans potatis- och purjölökssoppa. Det sista har jag dock testat några nya soppor ur den här kokboken. Nej, jag får inte pengar för att göra reklam för den men jag borde snart få det :) Idag blev det morotssoppa.

Morotssoppa med ingefära och apelsin (4 portioner)

2 gula lökar
6 medelstora morötter
2 cm färsk ingefära
2 apelsiner
2 msk smör
7 dl vatten
salt och peppar
lite örtsalt
1 del creme fraiche
1 dl tjock grekisk yougurt
pumpafrön till garnering

Skala och hacka löken. Skala och riv morötterna grovt. Skala ch riv ingefäran fint. Tvätta apelsinerna och riv det yttersta av skalet. Pressa ut saften. Värm smöret i en kastrull och fräs löken i ett par minuter. Tillsätt morötter och ingefära och fräs ytterligare ett par minuter. Häll på vatten och apelsinsaft och koka upp. Smaka av med salt, peppar och örtsalt. Koka cirka tio minuter och känn efter så att morötterna är muka. Mixa soppan slät och rör i creme fraiche och yougurt. Servera med lite pumpafrön på soppan.



Om man befinner sig på en någotlunda normal intelligensnivå, vilket jag är säker på att ni gör, så fattar man att det är en typiskt dålig idé att mixa morotssoppa och ha en vit t-shirt på sig. Jag fattade dock inte det. Inte förrän jag hade orange stänk över tuttar och mage... Bara ett tips liksom ;)


Kommentarer
Postat av: Linda

Soppa är mums! Du ska få ett av mina favoritrecept. Perfekt att ha som grund och så kan man ta lite vad man har hemma och slänga ner i grytan. :)



http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/potatis--och-morotssoppa-med-kokos-och-raekor/



Det alkofria bubblet som jag har testat heter Chapel Hill. Finns i allt från miniflaskor till stora på systemet. Helt ok faktiskt. :)

2010-12-16 @ 09:13:59
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0