Hemma i verkligheten

Då var vi hemma efter en helt underbar helg på Öland. Den har varit perfekt på så många sätt. Första natten spenderades på en lantgård på södra Öland. Jag kan verkligen rekommendera Södra Bäck och Bo på Lantgård till andra. Södra Bäck var ett av de finaste ställen jag bott på! Vi bodde ensamma i en gammal spannmålslänga och när värdinnan visade oss in möttes vi av en sprakande brasa i en täljstenskamin. I huset fanns det fyra rum till uthyrning, ett kök, en matsal, två allrum och två toaletter med dusch. Allt var så himla fint och genuint. Av någon oförklarig anledning var vi de enda gästerna. Är inte Öland ett populärt resmål när det är snöstorm?! :) Fredagskvällen var mysig med räkor, vin och Herrljunga Cider till mig och avslutades med en omgång Alfapet och Skavlan innan jag somnade under ett tjockt täcke.

På lördagen trotsade naturnördarna vädret och gav sig ut på geocaching. Vi var inte så optimistiska och trodde det skulle vara svårt att hitta cacherna i snön men vi fann tre av fyra. Den fjärde tror vi låg i en hästhage men där gick det två knubbiga hästar så vi fegade ur. Lördagen bjöd på solsken och allt var så otroligt vackert! Öland är verkligen hundra gånger finare på vintern än på sommarn! Men så förstår jag inte hypen kring Öland heller.


En cache funnen under en brygga

På schemat för lördagskvällen stod det julbord på Halltorps Gästgiveri. Även där möttes vi av en brasa i foajen och fick ett fint rum på första våningen. Eftersom min sambo skall vara till sjöss över jul så hade vi en mini-julafton igår och bytte julklappar med varandra. Jag fick en rosa buff med reglerbar gummisnodd. Är så irriterad på de jag har eftersom de hasar ner och så blir man kall om halsen ändå. Jag fick även ett presentkort på floating och SATC-boxen så nu är min vinter räddad! Jag är nog enda tjejen på planeten som inte följt Sex And The City så det skall bli grymt kul att få se det från början. Och frossa i alla knasiga kläder som Carrie haft på sig under åren! Floatingen är jag väldigt nyfiken på men tror att jag ska spara den till längre fram i vår när jag är större och klumpigare och magen växer så det knakar. Har ni testat floating? Hur var det i så fall?


Väderkvarn i Mörbylånga

Julbordet då. Det var gott. Mer än så kan jag tyvärr inte säga. Jag har bara ätit julbord på västkusten innan och där frossar man i olika skaldjursröror, massor med olika sorter av gravad och rökt fisk, kräft- och hummersill och så vidare. Här var det väldigt mycket kött. Och extremt mycket skinka. Jag gillar inte skinka. Inte julskinka. Inte rökt skinka. Inte kokt skinka. Sillbordet var väldigt gott i alla fall och Jansson var himmelsk. Den rökta och gravade laxen såg underbart god ut men som gravid skall man ju tydligen avstå från det. Jag blir inte klok på vad man får äta och inte äta. Läser man i diverse forum på nätet så låter det ju som om man kommer att självexplodera eller liknande om man får i sig en tugga av "fel" mat. Hur som helst så var det en väldigt fin kväll som avslutades vid dessertbordet framför en brasa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0