Hur en dag såg ut för en månad sen

I två års tid har jag arbetat som andretsyrman på diverse fartyg. Tänkte skriva lite om hur en normal dag såg ut för mig då!

0330 Klockan ringer första gången och jag snoozar, snoozar och snoozar lite till
0354 Far upp ur kojen, hoppar i mina mjukisbyxor och tar dubbla steg i lejdaren (trappan) upp till bryggan
0400 Börjar jobba. Har vakt som det heter. Kör båt, navigerar, undviker att köra på land och andra fartyg :)
0415 Första kaffekoppen är urdrucken, påtår behövs
0600 Vaktmatrosen lämnar bryggan och börjar med sina sysslor på däck som i regel är underhåll och rengörning av olika former
0745 Kokar nytt kaffe till min avlösare, plockar ihop tidningar, tröjor och mp3-spelare som jag spridit ut
0800 Dagens första arbetspass är avklarat!


En fin morgon på USA-kusten

0800 Frukost och skvalller med vaktmatrosen, kocken och mässman
0830 Kolla mailen, bloggar, banken och annat på internet
0930 Sova!


Lagos redd, flera båtar att inte köra på :)

1300 Klockan ringer igen, betydligt lättare att gå upp nu än mitt i natten
1330 Gör lite övertid i form av inspektioner, kontroller, pappersarbete med mera
1430 Kaffe!
1500 Om tid, ork, lust och vädret tillåter blir det lite träning. Att springa på löpband eller köra bänkpress när det är sjögång är ingen höjdare...
1630 Middag


Barbeque utanför Afrika

1700 Dagens andra arbetspass börjar
1800 Vaktmatrosen kommer upp på bryggan igen. Fika och mer skvaller
2045 Kokar nytt kaffe till avlösaren igen och plockar ihop mina saker
2100 Dagens andra och sista arbetspass är avklarat!


En inte lika fin dag på Nordatlanten

2105 En öl eller två i baren/på akterdäck om vädret tillåter
2230 Kryper till kojs efter lite socialt umgänge och skvaller och ställer åter klockan på 0330


Frozen Strawberry Margerita, ett måste i New York

Så här rullar det på, dag ut och dag in. Dagarna ser lite annorlunda ut när vi är i hamn då jag istället springer runt i lastrummet och kontrollerar, inspekterar och skäller på stuvare som inte gör sitt jobb. Efter några veckor är den lyckligaste dagen i en sjömans liv där. Avmönstringsdagen. Inget går uppp emot känslan att få kliva av fartyget och se det blir mindre och mindre ju längre från hamnen man kommer!


Glada sjömän som lämnat fartyget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0