Ekologiskt eller nyttigt?

I flera års tid har jag jobbat med att bli mer och mer miljömedveten. Det hela började under tiden på Sjöbefälsskolan. En klasskompis till mig källsorterade och jag erkänner att jag tyckte det var lite överambitiöst. Vi var nyss fyllda 20 och ord som källsortering, pensionssparande och bolån fanns inte i vår vokabulär. Okej, min vokabulär då. Han visste ju uppenbarligen vad källsortering var. Vi började prata om sortering och han kom med ett argument så bra att jag köpte olika sophinkar på väg hem redan samma kväll.

Om femton, tjugo år kommer miljön vara ännu mer förstörd än vad den är idag. Någon gång i framtiden kommer dina barn komma hem från skolan och fråga "Mamma, vad gjorde du för att förhindra det här?" Vad ska du svara då?

Orden tog skruv och sedan dess har jag jobbat mer och mer på mitt miljötänk. Vi källsorterar hemma, vi har bara lågenergilampor, jag borstar inte tänderna under rinnande vatten, jag tar hellre på mig en mysig kofta än skruvar upp elementet ett par snäpp, vi har sålt bilen (mer för att den krånglade än av miljöskäl), jag flyger bara när det är absolut nödvändigt, jag har med mig egensydda tygkassar till affären när jag handlar och så vidare.

Men så var det det här med ekologisk mat. Jag försöker att välja ekologiskt och/eller närproducerat när det går. När vi är ute och far älskar jag att stanna i små gårdsbutiker och köpa sylt, saft, skorpor, honung, grönsaker, kryddor eller vad det nu är dom säljer.

Sedan jag började min viktresa har jag ju även blivit mer medveten om vad jag stoppar i mig. Jag följer ingen diet men försöker få i mig mer protein än innan samt väljer långsamma kolhydrater framför snabba. GI kombinerat med Tallriksmodellen kan man väl beskriva min kost med. Så här kan jag tänka mig att äta resten av livet och det är det som räknas för mig. Visst hade jag kunnat äta LCHF eller en pulverdiet under några veckor/månader men i det långa loppet handlar det ju om att lägga om sina kostvanor. Jag räknar heller inga kalorier, jag är för lat helt enkelt. Men även att jag inte räknar dom så vet jag ju att vispgrädde innehåller mer kalorier än matlagningsgrädde. Creme fraiche innehåller mer kalorier än lättcreme fraiche och så vidare.

Nu till problemet då. Allt som är ekologiskt, i mejeriväg i alla fall, är ju dom fetaste produkterna. Jag har ett dilemma helt enkelt. Ekologiskt eller nyttigt? Vad är era åsikter i denna fråga?

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag försöker handla i så stor utsträckning som möjligt eko, krav, fairtrade etc. Men som du säger kan det ibland vara svårt. Jag köper dessutom laktosreducerat och där kan man prata om noll eko (eller ja, någon produkt, men det är inte mer).



Det man kan försöka tänka är att sådant man använder mycket - för min del mjölk, grönsaker, kött/fisk etc - försöker jag handla med märke. Dock måste jag även här dubbelkolla ursprung. Det kanske inte är bättre att handla en kravtomat som har åkt lastbil från södra Spanien än en "vanlig" från grannbyn ett par mil bort.



Allt handlar nog mest om sunt förnuft och att inte överkonsumera. :)



Ps: Vad duktig du var med godissuget. Heja heja.

2010-08-27 @ 08:35:35
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0